Wednesday, January 16, 2013

Respect is not fear and obedience

最近一个大马大学的短片让我很震惊,很愤怒,也很失望。

震惊,因为那种处事态度竟然存在,荒唐到难以置信。她原本有机会作出反驳,但她选择最糟糕的逃避回答方式。其实可以利用美国英国澳洲等先进国家都没有免费大学教育的例子,绝不应该突然扯到动物, 更不该人身攻击。研谈会本来就应该是一个允许不同意见的场合,而不是我听你讲,你讲我听。

愤怒及失望,因为在场这么多大学生竟然无人作出抵抗,默许欺压的发生,有些甚至拍掌。或许可以体谅有些学生怕被秋后算账而不出声,但那些拍掌叫好的学生是很难被姑息,他们都是帮凶。大学教育教出无法独立思考盲从的学生,到底是哪里出了问题?

利用辈分来要求后辈尊敬,却无法做出前辈应有的风范,这种态度是可悲的。
请用道理说服人,而不要倚老卖老。
我当时看了短片,内心觉得很不忿,但不想参与讨伐,毕竟伤害已造成,几句虚伪的道歉又有何用?另一方面,我却很想分享我当时我的看法: 尊敬和恐惧是两件完全不同的事。Respect is to be earned, not demanded。就这样,我当天在facebook 分享了一个status:

To quote Steve Hein,
"There is a danger in mislabeling fear as respect. To use an analogy, consider what would happen if two jars in the medicine cabinet were mislabeled. What if poison ivy lotion were labeled as cough syrup, or chlorine as contact lens cleaner?

Here are some comparisons between fear and respect:
Fear is toxic.Respect is nurturing.
Fear destroys self-confidence. Respect builds it.
Fear is life-threatening. Respect is life-enhancing.
Fear is forced. Respect is earned.
Fear is learned. Respect is earned.

To confuse the two creates serious problems for society.
-------------------------------------------------------------------
Respecting someone means respecting their feelings and their survival needs. Here are ways to show respect for someone's feelings:
-asking them how they feel
-validating their feelings
-empathizing with them
-seeking understanding of their feelings
-taking their feelings into consideration"


(Quoted from  http://eqi.org/respect.htm )



No comments: